28. 9. 2017

Rozbor - Ancel A202 displej do auta

Rôzne diagnostické prístroje do OBD2 konektora auta umožňujú za jazdy čítať údaje zo zbernice, ako napríklad otáčky, rýchlosť, rôzne teploty, alebo chybové kódy.
Kým lacné USB, bluetooth či wifi redukcie s označením ELM327 možno zohnať už pod 6€, zariadenia s displejom boli dlhšiu dobu drahšie. Napríklad známy Scangauge2 (175/115€) a lacnejšia náhrada Ultragauge (80$).
Pri ELM327 je výhodou možné ukladanie záznamov jázd do telefónu, avšak pre mňa prevážila nevýhoda zložitého pripájania každú jazdu (adaptér je stále pod prúdom a často bol problém spárovať bluetooth). Článok o OBD2 bluetooth adaptéri ELM327.

Nedávno som objavil lacnú alternatívu Scangauge, ktorá vošla pri troche snaženia cenou pod DPH a clo (22€). Existuje pod troma rôznymi značkami:
  • Ancel A202
  • Autool X50
  • Maozua Z132



Zariadenie je v čiernej nenápadnej krabičke, tvarom vhodnej do rohu pod čelné sklo. Malá strieška tieni na 2,4" farebný LCD displej. Na odvrátenej strane má fotoodpor pre reguláciu podsvietenia podľa dňa/noci a konektor mini USB, ku ktorému sa pripája dodaný kábel do OBD2 konektora.

Balenie obsahuje aj plochý odpojiteľný kábel

Kábel

Ku zariadeniu je pripojený plochý kábel ktorý má na jednom konci OBD2 konektor (auto) a na druhom mini USB (zariadenie).

OBD konektor na kábli možno otvoriť a napríklad dorobiť vypínač

Na miniUSB sú privedené tieto vývody z OBD2 konektora:
16 (ružová) napájanie stálych +12V
4,5 (čierna) kostra a mínus napájania
6,14 (zelená, biela) vysokorýchlostná CAN zbernica
7,15 (žltá, hnedá) iso9141-2 (K,L-line)

MiniUSB má vývody:
1. napätie +12V
2.,3. CAN low, high
4.,5. K-line,L-line
kryt konektora - kostra auta

Nameraná spotreba pri 12,2V je:
62mA pri pripájaní na zbernicu (so špičkami 75mA)
20mA pri vypnutej obrazovke
Vo vypnutom a pripájajúcom režime sa nedá dostať do menu, čiže nieje možné doma prístroj napojiť na batériu a vyčítať údaje.
Čo je dobré, kábel neobsahuje elektroniku a keďže OBD konektor sa odpája obtiažne, je tu možnosť odpojiť stranu pri prístroji, prípadne ho pre obavu ukradnutia schovať bez toho žeby sa musel premiestňovať kábel natiahnutý niekde v prístrojovke.

Plošný spoj


Spodná strana plošného spoja na dne krabičky

Plošný spoj obsahuje tieto integrované obvody:
U1  LM393 pdf (K,L-line konverzia)
U2  TJA1050 pdf (HS-CAN transceiver 5V)
U3  MP1482DS pdf (step-down 2A, synch. rectified)
U4  LM6206N3 pdf (lineárny stabilizátor napätia 1,5-3,3V 0,25A ozn 662k)
U5  ?
U6  GD32F103RBT6 online-pdf  ARM Cortex-M3  3,3V  36-45mA  128KB flash, 20KB sram, usb2.0, can2.0b, púzdro LQFP64
U7  S25FL216KIF pdf (2MB serial flash 3V)

Vrchná strana plošného spoja

Z vnútornej (vrchnej) strany spoja sa nachádza 8MHz kryštál, bzučiak, konektor pre displej. Podľa popisu ide o verziu plošného spoja 4.3.
Z vrchu po pravej strane sa nachádza J1 konektor, ktorý obsahuje 3.3/5V sériový výstup z procesora (buď I2C zbernicu č.2, alebo Rx/Tx USART3). Vpravo hore sa nachádza konektor J2, ktorý slúži na programovanie flash pamäte. Vyvedené sú tu signály write-protect, gnd, SI/IO a SCK z SPI zbernice externej flash pamäte U7.

Konektor displeja má 18 pinov, z roho využitých 13 pre LCD obrazovku, 4 pre LED podsvietenie a jeden nevyužitý.

Na displeji je označenie TFT240QV1-V1.0-15Z01, na kábli 024guf1-v4-207581  2015-53, na kábli je biela nálepka HYXS062563103752.

Iné revízie plošného spoja na ruskom automobilovom fóre:
x50 v1.0   https://www.drive2.ru/l/451601587316459571/
x50 v2.0   https://www.drive2.ru/l/460563706594461266/
a202 v4.2 https://www.drive2.ru/l/469581076331758600/
x50 v1.0   https://www.drive2.ru/l/453518036083672480/

Ovládanie

Zariadenie sa ovláda jediným tlačidlom pod obrazovkou, ktoré sa dá tlačiť do strán pre posúvanie v menu, alebo dovnútra. Ak sa stlačí krátko aktivuje danú položku, ak dlho vyskočí o úroveň vyššie.

Funkcia alarm

Zariadenie zapípa pri rôznych nastavených limitoch v časti Settings.
  • minimálne napätie batérie
  • maximálna rýchlosť
  • maximálna teplota chladiacej kvapaliny
  • vysoké otáčky (preradenie rýchlosti)
  • chybový kód (kontrolka motora)


Toto pípanie funguje "na pozadí", teda dané hodnoty nemusí zariadenie vôbec zobrazovať na obrazovke, ale kontroluje ich neustále a zapípa pri každom opakovanom prekročení.

Diagnostika

Prvá funkcia v menu "OBD diagnose" umožňuje zobraziť chybové kódy (scan DTC), zmazať (erase) a zobraziť viaceré merané hodnoty súčasne (data stream).

Menu "Driving test" obsahuje testy akcelerácie, brzdenia na/z nastavenej rýchlosti.

Menu "Settings" obsahuje nastavenie objemu motora a typu paliva pre presnejšie meranie spotreby. Tiež sa tu nastavujú hodnoty pre alarmy. Ďalej sú tu korekcie pre rýchlosť, napätie, spotrebu. Možno zmeniť aj farbu zobrazovaných hodnôt.

Umiestnený ešte s ochrannou foliou v aute
V menu "Meter config" sa nastavuje aké hodnoty má zobraziť na displeji.

Displej je pevne rozdelený na 4 hodnoty:

  • hore veľké číslice zobrazujú buď rýchlosť, otáčky alebo teplotu
  • riadok s dvoma hodnotami pod veľkým číslom môže zobrazovať rôzne hodnoty ako spotreba, napätie, dlhodobá spotreba, teplota, loop, čas poslednej jazdy ..
  • spodná časť obsahuje prúžok, ktorý môže zobrazovať buď okamžitú spotrebu, alebo otáčky motora
Počas ich zobrazovania sa dá hodnota v hornej časti prepínať tlačidlom do strán na otáčky, spotrebu, teplotu a prejdené kilometre.

Posledná položka menu obsahuje verziu softvéru, použitý komunikačný protokol OBD.

Záver

Celkom som si zvykol na digitálne zobrazenie rýchlosti, hlavne s ohľadom na zobrazenie reálnej hodnoty, ktorá nieje posunutá o približne 5km/h ako rezerva u tachometra.
Na teplotu a spotrebu občas mrknem, no skôr zo zvedavosti ako kolíšu podľa jazdných podmienok. Mám podozrenie že spotreba je optimistická voči realite o približne 1 l/100km.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára