10. 8. 2017

Rozbor - nefunkčná lacná LED žiarovka

Lacná LED žiarovka, vyhodená ako nefunkčná, nasledoval malý rozbor. Označenie na nej:  mw™ LED 5W 6500K D1 AC220V VB, pätica E27.


Po odlúpení krytky sa odkryl jednostranný plošný spoj s väčšinou súčiastok typu SMD. Nachádza sa tu mostíkový usmerňovač, dva výkonovo menšie a dva väčšie rezistory a 9 sériovo zapojených LED čipov 5x3mm umiestnených do kruhu. Z opačnej strany miesto v dutej stopke využívajú dva rozmernejšie kondenzátory, filtračný elektrolyt a fóliový kondenzátor znižujúci sieťové napätie na potrebnú úroveň.


Schéma zapojenia LED žiarovky
Schéma zapojenia teda ničím neprekvapí, ide o lacnú verziu bez spínaného zdroja. Pri takomto použití treba myslieť na možné napäťové špičky v elektrickej sieti, ktoré ľahko prechádzajú kondenzátorom znižujúcim napätie (nabíjajú alebo vybíjajú ho) a môžu znižovať životnosť žiarovky. Ako som tieto žiarovky hľadal natrafil som na cenu pod 50c pri množstevnom odbere napr tu DHGate.


Pre odskúšanie, čo sa poškodilo som si zo starej vybitej 9V batérie spravil prípravok ako na obrázku. Vybral som z nej konektor, jeden pevný pól použil ako jeden kontakt, druhý kontakt som vytvoril zatočením jedného vývodu 1kΩ rezistora pod čiapočku a vytiahnutím zo strany. Po pripojení k batérii a prikladaní k LED čipom som odhalil jeden (najbližší pri 100Ω odporoch), ktorý bol nefunkčný.
Náhradnú LED na výmenu nemám, mohlo by však postačovať jej premostenie, vzhľadom na chovanie sa kapacitného zdroja podobne ako zdroj prúdu.

Zničenie takýchto žiaroviek je vždy trochu záhadou. Išlo len o lacné nekvalitné a možno prehriate LED čipy, napájanie dlhodobo privysokým prúdom, sieťové napäťové špičky, či prúdové nárazy pri zapínaní? Čo skráti často uvádzanú 50000h životnosť na pár mesiacov? Je v takomto prípade toto svietenie vzhľadom na zvýšené množstvo nebezpečného odpadu a nákupnú cenu ešte ekologické a ekonomické?

2 komentáre:

  1. Kapacita C1 1,3M je dosť veľa a predpokladám zvýšený prúd tečúci LED, kvôli zvýšeniu svietivosti žiarovky. Podobne som riešil opravu premostením poškodeného LED čipu. Zatiaľ svieti bez problémov.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Vďaka za reakciu, pravda, kapacita je dosť veľká čo som si najprv nevšimol. Ak platí zhruba 7mA na 100nF, tak to bude 91mA.

    Ťažko ale povedať na aký prúd su tieto konkrétne LED čipy stavané. Podľa rozmeru ide pravdepodobne o "5630"/"5730", ktoré katalógovo zvládajú 150mA, max 180mA. Otázne či tieto použité v "low-cost verzii" spĺňajú parametre (pri použiteľnej životnosti).

    OdpovedaťOdstrániť