3. 9. 2014

Úprava nabíjačky autobatérií Tesco

Nabíjačka autobatérií bola v Tescu v akcií za cenu okolo 10eur. Zobral som ju kôli zaujímavej skrinke a možnosti prerobenia na ľahký prenosný a výkonný zdroj.
Nakoniec som ju viac krát použil pri nabíjaní autobatérie po odstavení auta na dlhšiu dobu v zime.

Nabíjačka 12V 6A


Pri prvom nabíjaní sa začala výrazne zohrievať, až sa z nej začali odliepať samolepky. Vadilo mi zároveň, že nemá LED indikátor zapnutia a že pevný napájací kábel ide zospodu, čo znemožňuje jej postavenie na nožičky.

Nastal teda čas na rozobratie.

Pôvodná schéma nabíjačky

Zapojenie je veľmi jednoduché, využíva transformátor s dvojitým sekundárnym vinutím a dvojcestný usmerňovač skladajúci sa z dvoch výkonových diód. Je tu vypínač odpájajúci transformátor od siete, autopoistka a ručičkový ampérmeter ukazujúci stav nabitia (ručička vpravo = veľký prúd = vybitá batéria, ručička vľavo = batéria nabitá). O stabilizáciu usmerneného napätia sa stará samotná autobatéria.

Transformátor začal po cca 45 minútach nabíjania bzučať sieťovými 50Hz. Riešenie bolo jednoduché, rezonujúce plechy transformátorového jadra som zviazal napevno stiahnutým hrubým drôtom.


Ventilátor


Prehrievanie spôsoboval ako transformátor tak aj samotné diódy, ktoré sa mohli časom zničiť. Preto som do skrinky pridal ventilátor. 8cm ventilátor by bol priveľký, preto som použil 6cm verziu zo starého procesorového chladiča.

Pridaný ventilátor na zadnej strane

Ventilátor som umiestnil zvnútra zadnej steny, kde som do plastu skrinky vylámal potrebný otvor. Dosiahol som tak ofukovanie diód aj transformátora, ohriaty vzduch uniká pôvodnými vetracími mrežovanými otvormi. Na 12V spôsoboval vysoký hluk, preto som pridal 5V stabilizátor 7805 a napojil ho na jeho výstup.


Signalizácia zapnutia


Pre signalizáciu zapnutia som miesto klasickej červenej LED zvolil podsvietenie zabudovaného ampérmetra.

Pridané LED podsvietenie

Je tak možné sledovať stav nabíjania, ak sa nabíjačka použije v tmavej (vetranej) garáži alebo v noci.
LED som vložil po rozobraní ručičkového prístroja do priestoru ručičky, do zakrytovanej spodnej časti schovávajúcej mechanizmus cievky a pružiny.

Upravený obvod o podsvietenie a ventilátor
Stiahnuté plechy, 7805 s výstupom na ventilátor

Pridaný ventilátor na zadnej stene zvnútra


Záver


Problémy s prehrievaním som odstránil, napájací kábel vyvedený z boku nezavadzia a ručičkový prístroj má podsvietenie.
Toto jednoduché zapojenie je nevýhodné v tom, že výstupné (nabíjacie) napätie je priamo závislé od napätia siete (pomer závitov transformátora), stavu a veku akumulátora. Je preto potrebné akumulátor počas nabíjania sledovať a včas ho odpojiť.

Ako ochranu akumulátora by som mohol dodatočne zabudovať obvod odpájajúci batériu pri určitom napätí na akumulátore, znížiť výstupné napätie nabíjačky výkonovým rezistorom.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára